האסטרולוגיה של תלמי – ספר 1

 

1. הקדמה

 

 2. את הידע ניתן לרכוש בעזרת כלים אסטרונומיים וכמה רחוק

 

 3. זה גם מועיל

 

4. על השפעת הפלנטות

 

5. על פלנטות מיטיבות (בנפיקים) ומזיקות (מלפיקים)

 

 6. על פלנטות זכריות ונקביות

 

7. על פלנטות יומיות וליליות

 

8. על כוחם של המיקומים ביחס לשמש

 

9. על כוחם של כוכבי השבת

 

10. על השפעת העונות וארבעת הצירים

 

11. על מזלות שמשיים, שיוויוניים, יציבים ומשתנים

 

12. על מזלות זכריים ונקביים

 

13.על האספקטים של המזלות

 

14.על מזלות מצווים ומזלות מצייתים

 

15.על מזלות מביטים ומזלות בעלי כוח שווה

 

16. על מזלות מופרדים

 

17.על משכנן של הפלנטות

 

18.על המשולשים

 

19.על נעלויות

 

20.על אופי הפרקים (Term)

 

21. לפי הכשדים

 

22. על מקומות ומעלות

 

23. על פנים (faces), מרכבות ועוד

 

24. על התקרבות, התרחקות וכוחות נוספים

 

1. הקדמה

לאמצעי החיזוי דרך אסטרונומיה שתיים הן החשובות ביותר וברות התוקף. הראשונה גם בסדר הדברים וגם מבחינה אפקטיבית היא כאשר אנחנו מבינים את האספקטים של תנועת השמש, הירח וכוכבים ביחסם אחד לשני ולארץ כפי שהם קורים מזמן לזמן. השנייה היא שלפי האופי של האספקטים הללו אנחנו יכולים לבחון את השינויים שהם מביאים במה שנמצא מסביב להם. בראש ובראשונה,זו שיש לה את המדע משלה, טובה כשלעצמה אך לא מגיעה אל התוצאות של שימוש בה בשילוב עם השנייה, כבר הוגשה לקורא בספר נפרד (הערת המתרגמת – הכוונה היא לספרו של תלמי אלמגסט). עכשיו ניתן הסברים לשיטה השנייה שהיא פחות עצמאית בצורה פילוסופית נאותה, כך שמי שכוונתו היא האמת לא ישווה את נקודת המבט הזו עם הודאות של הראשונה, מדע בלתי תלוי, כי כאן יש חולשות וחוסר ודאות באיכויות הנמצאות  באינדיבידואל, אך עדיין לא נמנע מבחינה זו בתוך גבולות האפשרי, כאשר ברור לעין שרוב האירועים הכלליים נובעים מתוך כיפת השמיים.

אך מאחר וכל דבר שקשה להשיג מותקף על ידי רוב האנשים, ובמקרה של שתי הדיסציפלינות המוזכרות לעיל האשמות כלפי הראשונה יכולות להגיע רק מעיוורים, בזמן שיש מקום רב לאלו שלא מסכימים עם השניה – מאחר והקושי שלה בחלקים מסוימים גרם להם לחשוב שהיא לגמרי בלתי מובנת, או שהקושי בבריחה מהידוע ממעיטה בערך התורה כחסרת תועלת – אנחנו ננסה לבחון בקצרה את מידת האפשרות והתועלת שיש בחיזוי הזה. לפני שנפנה להוראות מדויקות על הנושא. נתחיל באפשרויות.

 2. את הידע ניתן לרכוש בעזרת כלים אסטרונומיים וכמה רחוק

מחשבה מעטה תראה שיש כוח מסוים הנובע מהחומר האתרי האינסופי המתפזר על פני ולתוך כל האזור של כדור הארץ, אשר נתון לשינויים, מאחר שמהיסודות הנמצאים תחת הירח, אש ואוויר נמצאים בתוך ומשתנים באתר, ובתורם עוטפים ומשנים את כל השאר, אדמה ומים והצמחייה ובעלי החיים שבתוכם. באשר לשמש, המשפיעה תמיד באותה הדרך על כל הארץ לא רק על ידי השינויים המלווים את עונות השנה המביאים עימם את רביית בעלי החיים, פוריות הצומח, זרימת המים והשינויים בגוף, אלא גם על ידי ההקפה היומית המשפיעה המספקת חום, לחות, יובש וקור בקצב סדיר ובהתאמה  למיקומה ביחס לזניט. גם הלבנה, כגרם השמימי הקרוב ביותר לארץ, משפיעה על עניינים עולמיים, מאחר ורובם, חיים או דוממים, מקושרים אליה ומשתנים בהתאם לה. הגאות והשפל של הנהרות זורמים עם אורה, הים משנה את גאותו בהתאם לזריחתה ושקיעתה, הצמחייה ובעלי החיים בכללותם או בחלקם מתמלאים ומתחסרים יחד עימה. בנוסף, מעבר כוכבי השבת וכוכבי הלכת דרך השמיים לעיתים קרובות מסמל את מזג האוויר כמו חום, רוחות ערות ושלג, וכך ענייני העולם מושפעים מכך. כך גם האספקטים שהם יוצרים בינם לבין עצמם, שעל ידי המפגש והמיזוג של השפעתם מביאים שינויים רבים. כך שלמרות שהשפעת השמש מנצחת במאפייני סדר הדברים, שאר הגרמים השמימיים מסייעים או מתנגדים לו בפרטים שונים, הירח בצורה בולטת יותר ורצופה כמו לדוגמא כאשר הוא נולד, נמצא ברבעו, מלא ושאר הכוכבים במרווחים גדולים יותר ובצורה מעורפלת יותר. אם חושבים כך על הדברים, כולם יסכימו שלא רק שהדברים המורכבים חייבים להיות מושפעים באותה הצורה מתנועת גרמי השמיים, אלא גם הנביטה ונשיאת הפרי של הזרעים חייבת להתאים מבחינה איכותית לשמיים באותו הזמן. חקלאים ובעלי עדרים ששמים לב לרוחות הנושבות בזמן ההפריה או בזמן זריעת הזרעים, כך תהיה איכות התוצרת, ובאופן כללי אנחנו רואים שהתוצאות החשובות ביותר מצוינות על ידי הקונפיגורציות המובנות מאליהן של השמש, הירח והכוכבים ידועות מראש לאלו הבודקים אותם על ידי התבוננות. אלו שנובעות מכוחות גדולים יותר ופשוטים יותר של סדר טבעי כמו השתנות העונות השנתית והרוחות מובנות גם על ידי אנשים לא משכילים, ואפילו על ידי החיות הטיפשות, מאחר והשמש היא שאחראית על תופעות אלו. דברים שלא שייכים לטבע רחב כל כך, מובנים על ידי אלו שלמדו להתבונן, לדוגמא, מלחים יודעים מהם הסימנים לסערה ולרוחות המופיעים במחזוריות הקשורה לאספקטים בין הירח, כוכבי השבת והשמש. אך מאחר ובבורותם הם לא יודעים בבירור את הזמנים והמקומות של התופעות, ולא מכירים את תנועת הכוכבים המחזורית אשר תורמת להשפעה, הם טועים לעיתים קרובות. אם אדם יודע במדויק את תנועת כל הכוכבים, השמש, הירח כך שהוא רואה את הקונפיגורציות בזמנים ובמקומות הנכונים, ואם הוא מבין באופן כללי את טבעם כתוצאה מלימוד קודם, גם אם הוא לא תופס את המהות שלהם, אלא רק את השפעתם הכללית לדוגמא: את חום השמש ואת לחות הירח והמשך עם האחרים, ואם הוא מסוגל להסיק מכל הנתונים הללו גם בצורה מדעית וגם בניבוי מושכל את התוצאה של כל הקונפיגורציות הללו, מה יכול למנוע ממנו מלראות בכל רגע נתון את אופי האוויר מתוך יחסי הגומלין של הפנומנה באותו הרגע, האם יהיה חם יותר או לח יותר? למה הוא לא יכול גם כן ביחס לאינדיבידואל, להבין את האיכות הכללית של הטמפרמנט מתוך הסובב אותו ברגע לידתו, כמו למשל שהוא כך וכך בגוף וכך וכך בנשמה, ולחזות אירועים על ידי שימוש בעובדה שסובב כזה וכזה מוביל לטמפרמנט כזה וכזה שמאפשר להיות בשפע, בזמן שאחר מכוון למצבים בהם יש פגיעה? אבל די, מאחר והאפשרות על ידע כזה יכולה להיות מובנת מטענות אלו ואחרות דומות.

השיקולים הללו יובילו אותנו להבנה שהביקורת על המדע על בסיס היותו בלתי אפשרי היא רבה אבל אינה ראויה לה. בראש ובראשונה, מהטעויות של אלו שלא למדו היטב את הפרקטיקה, ויש הרבה מהם, כפי שניתן לצפות מאומנות רבת  פנים שכזו, הגיעה גם האמונה שאפילו החיזויים הנכונים שלה נשענים על מזל וזוהי טענה לא נכונה. מאחר ודבר זה נובע מחוסר ניסיון של אלו העוסקים במלאכה ולא מהמדע עצמו. שנית, רבים, למען רווח, לוקחים קרדיט לאומנות אחרת מאשר זו ומרמים את הרבים, מאחר ויש להם מוניטין על חיזויים של דברים רבים, אפילו כאלה שלא היו ידועים מראש, כך שאלו שבוחנים יותר יכולים לתת מדי פעם תחזיות פחות חיוביות לגבי הנושאים המדוברים. בדיוק כמו שאנחנו לא זונחים את הפילוסופיה רק בגלל שיש כמה בני בליעל שמעמידים פנים שהם עוסקים בה. עדיין, ברור שגם לאחר לימוד רב ורוח לגיטימית, אחד יכול לטעות בעיסוקו באסטרולוגיה, לא בגלל הסיבות שהוזכרו אלא בגלל חולשותיו האישיות ביחס לגדלות המקצוע. כך שבאופן כללי, חוץ מהעובדה שכל מדע שעוסק באיכויות הנושא הינו השערתי, ולא יכול להיות אבסולוטי, תקף, במיוחד אחד אשר מורכב מאלמנטים לא דומים, בנוסף, ידוע שהקונפיגורציות העתיקות של הפלנטות, שעל הבסיס שלהן אנחנו מייחסים לאספקטים דומים תוצאות דומות למה שהקדמונים ייחסו לאספקטים הללו, אלו יכולים להיות דומים מאוד אך לא זהים, מאחר וחזרת הכוכבים המדויקת והארץ לאותו מיקום היא מעבר להבנתנו, מאחר והיא לא קורית בתקופת חיים של אדם, מהסיבה הזו תחזיות לפעמים מתבדות כי הן מבוססות על דוגמאות לא תואמות. יש קושי הנוגע לבחינת התנאים האטמוספריים, מאחר ורק תנועת גרמי השמיים נלקחת בחשבון, אך בבחינה של מפות לידה וטמפרמנט של אינדיבידואל באופן כללי, ניתן לראות שיש מצבים בעלי חשיבות לא קטנה ולא חסרי חשיבות אשר מצטרפים ליצירת האיכות המיוחדת של אלו אשר נולדים. כי ישנם הבדלים בין זרעים שיש להם השפעה רבה על המאפיינים המיוחדים של הסוג, מאחר וכשהסובב והאופק זהים, כל זרע ממשיך להביע את הצורה של עצמו, לדוגמא: אדם, סוס וכו', ומקום הלידה מביא לשינויים מזעריים בתוצרת. כך שאם הזרע הוא באופן כללי אותו הדבר, לדוגמא, אדם ונתוני הסביבה זהים, אלו הנולדים שונים מאוד גם בגוף וגם בנפש עם השינויים במדינות /תרבויות. בנוסף לזה, גם אם כל התנאים שלעיל הם זהים, עדיין הגידול והמנהגים תורמים להשפעה על הדרך המסוימת בה חיים את החיים. אם לא שוקלים את כל הנקודות שלעיל ביחד עם הסיבות שנובעות מהסובב, למרות שחייבים להודות שהאחרון הוא בעל ההשפעה הגדולה ביותר (מאחר והסובב הוא הסיבה שדברים הם כפי שהם, בזמן שלהם אין השפעה עליו), הם יכולים להסב קשיים רבים לאלו שמאמינים שבמקרים כאלה אפשר להבין הכל, אפילו דברים שאינם תחת תחום השיפוט שלהם, רק מתנועת גרמי השמיים.

מאחר וזהו הטיעון, זה לא מתאים להיפטר מכל החיזויים מסוג זה רק בגלל שלפעמים יש טעויות, כפי שאנחנו לא מפקפקים בתורתו של אפלטון יחד עם הטעויות הנמצאות בה, אלא כאשר הטענות מעולות, וכאשר הן שמימיות, אנחנו נקבל בברכה את מה שאפשר ונחשוב שזה מספיק. בנוסף, אנחנו לא נדרוש הכל מהאומנות כפי שבני אדם נוהגים, אלא נחבר את הערכתנו ליופי הנמצא בה, אפילו במקרים בהם לא נקבל את מלוא התשובה, כפי שאנחנו לא מוצאים רע ברופא שכאשר הוא בודק אנשים הוא מדבר עימם גם על המחלה וגם על ההתנהגות שלהם, כך גם במקרה הזה אנחנו לא מתנגדים לאסטרולוגים אשר לוקחים בחשבון את תנאי הגידול, המדינה והתרבות או כל איכות אחרת שקיימת באופן מקרי.

 3. זה גם מועיל

בצורה של סיכום הראינו איך חיזוי על פי שימוש באסטרונומיה הוא אפשרי, ושהוא לא יכול ללכת רחוק יותר מאשר מה שקורה בסובב והתוצאות שהאדם חווה מסיבות אלו, זה עוסק בכשרונות וביכולות האורגינליות של הגוף והנפש, המחלות המתרחשות מדי פעם, הכח שיש להם לטווח הרחוק או הקצר, וחוץ מכל התנאים הסביבתיים שיש להם קשר לקו המנחה ולקשרים הטבעיים עם מתנות הטבע כמו שפע ונישואין במקרה של הגוף וכבוד ומעמד במקרה של הנפש ולסיום מה שקורה להם מעת לעת. שאר הפרוייקט שלנו מתרכז בחקירה מתומצתת של התועלת הזו. קודם נאפיין איך ומהי המטרה ונפרש את המילה תועלת. מאחר ואם נראה את החלקים הטובים בנפש שתורמים לרווחה, בריאות, הנאה ושביעות רצון כללית מה יכול להיות טוב יותר מאשר חיזוי שכזה שבו אנחנו מקבלים מבט מלא על הדברים האנושיים והשמימיים? ואם נראה את החלקים הטובים שבגוף, ידע זה, יותר מכל דבר אחר יספק הבנה בנוגע למה מתאים ויתרום לכל טמפרמנט. אם זה לא תורם לרכישה של עושר, כבוד וכו' נוכל להגיד זאת על כל הפילוסופיות, מאחר והן לא מספקות אף אחד מהנ"ל לבדם. אבל אנחנו לא נצדיק את גינוי התורה הזו או פילוסופיה, עם התעלמות מהיתרונות הגדולים יותר שלהן. בבחינה כללית יתגלה שאלו אשר מוצאים פגמים עם היעילות של חיזוי הם ללא הערכה לעניינים החשובים ביותר אלא רק שחיזוי של אירועים שיקרו בכל מקרה הוא מיותר, זה נאמר בישירות ובלי הבחנה. מאחר וקודם כל כדאי לנו לקחת בחשבון שגם אירועים שחייבים לקרות, ההפתעה גורמת לפניקה או לשמחה גדולה, בזמן שידע מוקדם נותן זמן להתרגל ומרגיע את הנפש על ידי חוויית האירועים העתידיים כאילו הם כאן עכשיו, ומכין אותה לפגוש את מה שמגיע בצורה רגועה ומחושבת. סיבה שנייה היא שלא כדאי לנו להאמין שאירועים נפרדים שקורים לאנשים נגרמים בגלל סיבה שמימית כאילו שהם נכתבו עבור כל אדם בנפרד על ידי ציווי שמימי בלתי הפיך וגורלי, שיקרו על פי צורך ללא אפשרות של סיבות אחרות המעורבות באירועים אלו. האמת היא שתנועת גרמי השמיים מממשת את הגורל הבלתי משתנה האלוהי. גורל בלתי משתנה בזמן שהשינויים בארץ נתונים לאי יציבות טבעית ונגרמים מלמעלה ומתנהלים בהתאם למקריות וסדר טבעי. מעבר לזה, ישנם דברים שקורים לאנושות הקשורים לתנאים כלליים ואינם קשורים לנטיות הטבעיות של האינדיבידואל, כמו לדוגמא כאשר אנשים מתים בשרפה, מגפה, או אסון טבע אחר דרך גורמים אחרים הקשורים לסובב, כי הסיבה המשנית תמיד נובעת ממשהו גדול יותר וחזק יותר, אך אירועים אחרים מתאימים לטמפרמנט הטבעי של האינדיבידואל מתרחשים בהתאם לסיבות המשניות של הסובב. אם בוחנים כך, ברור שגם בכללי וגם בספציפי האירועים שקורים תלויים בסיבה ראשונית שהיא בלתי נמנעת וחזקה יותר מכל דבר העומד מולה, חייבים לקרות ומנגד אירועים שאינם מסוג זה, אלו שמצוידים בכוחות התנגדות ואפשר למנוע אותם בקלות, כמובן שאלו אינם קשורים לכוחות טבע ראשוניים אלא רק לבערות ולא לצורך של הכוח העליון. אפשר לראות את זה בכל האירועים שיש להם סיבות טבעיות. גם בין הסלעים, הצמחים ובעלי החיים והפצעים, המחלות והתאונות, חלקן שייכות לסיבות של צורך וחלקן קורות מאחר ולא היתה התערבות בהן. לכן כדאי לנו להאמין שפילוסופים גשמיים חוזים מה יקרה לאדם עם ידע מוקדם על אופי זה ולא תחת רושם מוטעה, מאחר ודברים מסויימים מאחר והסיבות האפקטיביות שלהם הן רבות ועוצמתיות הם בלתי נמנעים, אבל אחרים הנובעים מסיבות הפוכות יכולים להימנע. באותו אופן רופאים שיכולים לאבחן מחלות שאין להן תרופה לעומת אלו שניתן לרפא. במקרה של אירועים שיכולים להשתנות כדאי לנו לשים לב לאסטרולוג, כאשר לדוגמא הוא אומר שלטמפרמנט כזה וכזה, עם איכויות כאלה וכאלו של הסובב, שאם הפרופורציות היסודיות יוגברו או יופחתו, יהיו להן תוצאות מסויימות. באותו אופן, כדאי לנו להאמין לרופא שאומר שהנגע יכול להתפשט ולגרום לדלקת, כפי שמגנט מושך ברזל, בדיוק כמו אלו שאם הם ישארו לעצמם בגלל בורות של הכוחות המנוגדים יתקדמו כפי שהטבע המקורי שלהם מחייב, אבל גם הנגע לא יהפוך לדלקת אם יטפלו בו וגם המגנט לא ימשוך את הברזל אם ישפשפו אותו בשום, כך גם לקבל התראה מראש יש לה את הכוחות המתנגדים באופן טבעי ועל פי דין, כך גם במקרים אחרים, אם העתיד להתרחש לא ידוע לאדם, או אם ידוע אבל לא ננקטים שום צעדי מניעה ימשיכו הדברים בדרך הקרובה לטבעם, אך אם מזהים אותם ומטפלים בהן, ושוב יחד עם הטבע והדין, הם יכולים שלא לקרות בכלל או באופן קל יותר. ובאפן כללי, מאחר ויכולת זו פועלת באופן דומה כשמיישמים אותה לדברים אוניברסאליים או פרטניים, אחד מתפלא מדוע כולנו מאמינים ביעילות של חיזוי של נושאים כלליים וביעילותו בשמירה על אינטרסים אישיים (מאחר ורוב האנשים מודים שיש להם ידיעה מוקדמת על שינויי העונות, על חשיבות המזלות, ועל מחזורי הירח ונוקטים באמצעים לשמירה על עצמם מתכננים אמצעי קירור לקיץ, ואמצעי חימום לחורף ובאופן כללי מכינים את עצמם למטרה של מתינות, בנוסף, כדי להבטיח את הבטחון בהפלגה הם מסתכלים על כוכבי השבת, ובתחילת עונת ההרבעה והקציר, הם מוודאים שהירח מלא ואף אחד לא טוען נגד האמצעים הללו כבלתי אפשריים או חסרי תועלת),  אך מהצד השני בנוגע לנושאים ספציפיים ואלו אשר תלויים בכמה איכויות מעורבבות כמו חיזוי בנוגע ליותר או פחות, חום או קור, והטמפרמנט של האינדיבידואל, כמה אנשים מאמינים שאין אפשרות לידע מוקדם או שניתן לנקוט בצעדים מונעים במקרים רבים מאוד. ועדיין מאחר וברור שכמו שכאשר אנחנו מקררים את עצמנו בזמנים חמים אנחנו סובלים פחות ממנו, ניתן לנקוט בצעדים יעילים נגד כוחות מסויימים אשר מגבירים את הטמפרמנט הספציפי לרמות לא פרופורציונליות. הסיבה לטעות הזו היא הקושי ואי ההכרות עם חיזוי שכזה, אותה הסיבה שמביאה לחוסר אמונה גם במקרים אחרים. ומאחר ויכולת ההתנגדות אינה מחוברת לחיזוי, מאחר ונטייה מושלמת שכזו היא נדירה, ומאחר וכוח הטבע ממשיך בדרכו בלי הפרעה כאשר מדובר בכוחות ראשוניים, נוצרה דעה רווחת שכל האירועים העתידיים הם בלתי נמנעים ולא ניתן לשנות אותם.

אבל, אני חושב, שבדיוק כמו עם חיזוי, אפילו אם הוא לא מהימן לחלוטין, עדיין האפשרויות שלו הן בעלות ערך רב, ובדיוק כך גם הנקיטה בצעדי מנע, אפילו שהם לא מצליחים לרפא או למנוע הכול. ישנם מקרים בהם כדאי לקבל בברכה את החיזוי גם אם הם ממועטים או לא חשובים לכאורה, ולראות את הרווח הגלום בהם בצורה לא רגילה.

הכרה בדברים כפי שהם, אלו אשר קידמו את היכולת של האומנות הזו, המצרים חיברו לגמרי את הרפואה עם חיזוי אסטרונומי, והם לא היו מכינים אמצעים לשינוי או מניעה או טיפול במצבים אוניברסאליים או פרטניים אשר מגיעים מהסובב, אם הם היו מאמינים שאי אפשר לשנות את העתיד. אבל, הם שמים את יכולת ההתנגדות על ידי אמצעים טבעיים במקום השני לציוויי הגורל ורתמו את האפשרות שחיזוי הוא יעיל ותורם דרך מה שהם קוראים איאתרומטמתיקל (אסטרולוגיה רפואית), כדי שעל ידי שימוש באסטרונומיה הם יוכלו להצליח ללמוד על האיכויות המסתתרות תחת טמפרטורה, האירועים אשר יקרו בגלל הסובב, והסיבות הייחודיות להם, על הבסיס שללא הידע הזה אמצעים לעזרה אשר ניתנת, תיכשל ברובה, מאחר ואמצעים אלו לא מתאימים לכול האנשים או לכל המחלות, ומהצד השני על ידי שימוש ברפואה, על בסיס הידע של מה נכון או לא נכון לסימפטומים בכל מקרה ספציפי, הם ממשיכים עד כמה שניתן לנקוט באמצעים נגד מחלה מתקרבת ולתת טיפול הולם למחלה קיימת.

 תנו לעיל להיות סיכום קצר מקדים לנושא. עכשיו אנחנו נמשיך בדיון שלנו אחרי ההקדמה, ונתחיל באופי של כל אחד מגרמי השמיים ביחס לכוח המשפיע שלו, בהסכמה עם תצפיות פיזיקליות שהוצמדו אליהם על ידי הקדמונים, ברא ובראשונה כוחם של כוכבי הלכת, השמש והירח.

 4. על השפעת הפלנטות

הכוח המשפיע של טבעה המהותי של השמש הוא לחמם ובמידה מסויימת גם לייבש. במקרה של השמש, יותר מכל גרם שמיים אחר, קל יותר להבחין בכך, עם הגודל ועם שינויי העונות המובנים מאליהם, כי ככל שהיא מתקרבת לזניט, כך היא משפיעה עלינו יותר בדרך זו. השפעת הירח כוללת בתוכה לחות מאחר והוא כל כך קרוב לארץ ובגלל שהלחות מגיעה ממנו. הפעולה שלו לכן היא בדיוק זו, לרכך ולגרום לריקבון בגופים ברובה, אבל הוא לוקח חלק גם בחימום כי יש לו את האור שהוא מקבל מן השמש.

 האיכות של סטורן בעיקרה היא לקרר (וללחלח) לעיתים רחוקות, ליבש, אולי בגלל שהוא הכי רחוק מחום השמש וממקורות הלחות שנמצאים ליד כדור הארץ. גם במקרה של סטורן וגם במקרים של כוכבי לכת נוספים ישנם כוחות, אשר מתבררים דרך התבוננות באספקטים שלהם לשמש ולירח, מאחר וכמה מהם משנים תנאים בסובב בדרך אחת, אחרים בדרך אחרת על ידי התקרבות או התרחקות.

 טבעו של מרס הוא בעיקר ליבש ולשרוף, בהתאמה לצבעו האדום, ובגלל שהוא קרוב יחסית יותר לשמש, מאחר וכדור השמש נמצא מתחתיו.

ליופיטר יש טמפרמנט אקטיבי מאחר ותנועתו היא בין ההשפעה המקררת של סטורן וכוחו השורף של מרס. הוא גם מחמם וגם מלחלח, ובגלל שכוח החימום שלו גדול יותר בגלל הירחים שלו, הוא גורם לרוחות מדשנות.

לונוס יש את אותם כוחות וטמפרמנט של יופיטר, אבל פועלת הפוך, היא מחממת במתינות בגלל קרבתה לשמש, אבל יותר מזה היא מלחלחת, כמו הירח, בגלל כמות האור שיש לה ובגלל שהיא ממלאת את האוויר והאטמוספרה הלחה שנמצאת סביב כדור הארץ.

מרקורי באופן כללי נמצא בזמנים מסויימים כמחמם וסופג לחות, מאחר והוא לעולם לא רחוק מחום השמש, וביחד עם זאת מלחלח כי הוא מעל הירח, שנמצא הכי קרוב לארץ, והוא משתנה במהירות מאחד לשני, על ידי המהירות של תנועתו בשכנות לשמש עצמה.

5. על פלנטות מיטיבות (בנפיקים) ומזיקות (מלפיקים)

מאחר והדברים הם כפי שפורטו לעיל,מאחר ולשניים יש מצב רוח טוב, פוריות ופעילות, החמות והלחות (מאחר וכל הדברים מתחברים וגדלים על ידיהם), ושניים הם הרסניים ופסיביים: היבש והקר, דרכם כל הדברים, שוב, נפרדים ונהרסים, הקדמונים הסכימו ששתיים מהפלנטות, יופיטר וונוס יחד עם הירח, הן מיטיבות מאחר ויש להם טמפרמנט מתון ויש להם גם חום וגם לחות, וסטורן ומרס כגורמים לתוצאות הפוכות, האחד  בגלל הקור הרב שלו והשני בגלל היובש הרב שלו. השמש ומרקורי נחשבים כשני המקרים כי יש להם טבע דומה והם משלבים את כוחם עם מי שהם נמצאים בקשר

 6. על פלנטות זכריות ונקביות

שוב, מאחר ויש שני מינים, זכר ונקבה, ומהכוחות שהוזכרו לעיל, זה של הלחות הוא בעיקרו נקבי, מאחר ובאופן כללי האלמנט הזה נמצא אצל כל הנשים, והאחר מתבטא כזכרי. קיבלנו מהקדמונים את נקודת המבט שונוס והירח הם נקביים, כי יש להם לחות רבה יותר, והשמש, סטורן, יופיטר, ומרס הם זכריים, ומרקורי דומה לשני המינים, כי הוא מייצר גם חום וגם לחות. הם אומרים שהפלנטות נהיות זכריות או נקביות על פי האספקטים שלהם לשמש, כי כאשר הם כוכבי בוקר ומקדימים את השמש הם הופכים לזכריים, וכאשר הם כוכבי ערב ומאחרי השמש הם נקביים. בנוסף אירועים אלו מתרחשים בהתאם למיקומם ביחס לאופק, כאשר הם נמצאים בין המזרח לרום שמיים, או מהמערב לרום השמיים התחתון הם הופכים לזכריים כי הם במזרח, אבל בשני הרבעים האחרים ככוכבים מערביים הם הופכים לנקביים.

7. על פלנטות יומיות וליליות

באופן דומה, מאחר ומשני המרווחים היוצרים את הזמן, היום הוא יותר זכרי בגלל החום והכוח האקטיבי שלו, והלילה נקבי יותר בגלל הלחות ומתנת המנוחה, המסורת טוענת שהירח וונוס הם ליליים והשמש, ויופיטר הם יומיים, ומרקורי משותף לשניהם כמו מקודם: יומי כאשר הוא כוכב בוקר ולילי כאשר הוא כוכב ערב. הם גם ציוותו לכל חלק ביום את הכוכבים המזיקים, לא על פי בסיס של טבע דומה, אלא להיפך, מאחר וכוכבים בעלי טבע דומה מתחברים לכוכבים בעלי טמפרמנט טוב, ההשפעה המיטיבה שלהם גוברת, אבל אם הטבע שונה ומתרועעים עם כוכבים מזיקים, חלק הארי של הכוח הפוגע שלהם נשבר. כך שהם ציוותו את סטורן שהוא קר לחום היום, ומרס שהוא יבש ללחות הלילה, בדרך זו כל אחד מהם מקבל פרופורציות טובות דרך התמזגות ונהיה חבר מתאים לחלק היום שלו, אשר ממתן אותו.

8. על כוחם של האספקטים לשמש

עכשיו, באותה המידה, לפי האספקטים שלהם לשמש, לירח ושלוש פלנטות, הם עולים או יורדים בכוחם. כאשר הירח מתמלא ממולד ירח לרבע הראשון (חצי ירח מלא) הוא מייצר יותר לחות, בין הרבע הראשון לירח מלא הוא מייצר יותר חום, מירח מלא לרבע אחרון (חצי ירח מתרוקן) הוא מייצר יותר יובש, מרבע אחרון למולד ירח הוא מייצר יותר קור. הפלנטות, כאשר הן מקדימות את השמש, מייצרות יותר לחות מזריחה ועד לתחנה הראשונה (עד לסיום תנועת רטרו), הן מייצרות חום בין התחנה הראשונה ועד להפיכתן לכוכבי ערב, יותר יובש כאשר הן כוכבי ערב ועד לתחנה השניה (המעבר לתנועת רטרו), וקור בין התחנה השניה ועד לשקיעתן, ברור גם שכאשר הן יוצרות קשרים שונים ביניהן הן גורמות לוריאציות רבות באיכות הסובב אותנו, הכוח ההולם כל אחת נשאר ברובו, אבל משתנה בכמותו על ידי שאר הכוכבים בקונפיגורציה.

9. על כוחם של כוכבי השבת

הדבר הבא הוא בחינת טבעם של כוכבי השבת ביחס לכוחותיהם הייחודיים, אנחנו נתאר את אופיים המובחן בדומה לטבע הפלנטות, ונתחיל באלו ששוכנות בסמלי הזודיאק עצמו.

 הכוכבים אשר נמצאים בראשו של הטלה, בעלי השפעה דומה לזו של מרס וסטורן מעורבבים. אלו אשר נמצאים בפה דומים למרקורי ובמידה פחותה לסטורן. אלו אשר נמצאים ברגל האחורית דומים למרס, ואלו אשר בזנב דומים לונוס.

 מאלו שנמצאים בשור, הכוכבים שממוקמים לאורך הקו היכן שהוא נקטע בעלי טמפרמנט כמו של ונוס, ובמידה גם לסטורן. אלו אשר בפליאדות, דומים בהשפעתם לירח ויופיטר, הכוכבים אשר בראש, זה אשר נמצא בהיאדס שהוא בהיר וקצת אדמדם, נקרא הלפיד, והוא בעל טמפרמנט דומה לזה של מרס, האחרים דומים לסטורן ובמידה פחותה גם למרקורי, אלו אשר בקצות הקרניים דומים למרס.

מהכוכבים שנמצאים בתאומים, אלו אשר נמצאים ברגליים דומים למרקורי, ובמידה פחותה לונוס, הכוכבים הבהירים בירכיים, דומים לסטורן, משני הכוכבים הבהירים בראשים, זה אשר בראש המוביל דומה למרקורי, והוא נקרא גם הכוכב של אפולו, זה אשר בראש האחורי דומה למרס והוא נקרא הכוכב של הרקולס.

מהכוכבים שנמצאים בסרטן, אלו אשר בעיניים דומים בהשפעתם למרקורי ובמידה פחותה למרס, אלו אשר בצבתות דומים לשבתאי ולמרקורי, צביר הכוכבים בדמות ענן שנמצא בחזה שנקרא מאנגר, דומה למרס ולשמש.

מאלו שנמצאים באריה, השניים שבראש מתנהגים כמו סטורן ובמידה פחותה כמו מרס, השלושה שבצוואר כמו סטורן ובמידה פחותה כמו מרקורי, הכוכב הבהיר באזור הלב שנקרא רגולוס, דומה למרס ויופיטר, אלו אשר במפרק הירך והכוכב הבהיר שבזנב דומים לסטורן ולונוס, ואלו אשר בירכיים דומים לונוס ובמידה פחותה למרקורי.

מהכוכבים שבבתולה, אלו אשר בראש, וזה אשר בקצה הכנף הדרומית בעלי השפעה דומה למרקורי, ובמידה פחותה למרס, האחרים שנמצאים בכנף ואלו שבמחוך דומים למרקורי ובמידה גם לונוס, הכוכב הבהיר בכנף הצפונית נקרא וינדמיאטור דומה לסטורן ומרקורי, זו הנקראת ספיקה דומה לונוס ובמידה פחותה למרס, אלו שבקצה הרגליים ובשובל דומים למרקורי ובמידה פחותה למרס.

מאלו שנמצאים בצבתות של העקרב, אלו אשר בקצוות משפיעים בדומה ליופיטר ומרקורי, אלו שנמצאים בחלקים האמצעיים דומים לסטורן ובמידה פחותה למרס. מאלו אשר בגוף העקרב, הכוכב הבהיר בראש מתנהג בצורה דומה למרס, ובמידה גם לסטורן. מהשלושה שבגוף, שהאמצעי מביניהם הוא חום צהבהב ובהיר נקרא אנטרס והוא דומה למרס ובמידה מסוימת ליופיטר. אלו אשר במפרקים דומים לסטורן ובמידה מסוימת לונוס, אלו אשר בעוקץ דומים למרקורי ומרס ובצביר דמוי הענן דומים למרס ולירח.

מהכוכבים שבקשת, אלו אשר בקצה החץ בעלי השפעה דומה למרס וירח, אלו אשר בקשת וביד המחזיקה דומים ליופיטר ומרס, הצביר אשר בראש דומה לשמש ולמרס, אלו אשר בגלימה ובגב דומים ליופיטר ובמידה פחותה למרקורי, אלו אשר ברגליים דומים ליופיטר וסטורן, המרובע שעל הזנב דומה לונוס ובמידה פחותה לסטורן.

מהכוכבים שבגדי, אלו אשר בקרניים מתנהגים כמו ונוס ובמידה מסוימת כמו מרס, אלו שבפה כמו סטורן ובמידה מסוימת כמו ונוס, אלו אשר ברגליים ובבטן כמו מרס ומרקורי ואלו אשר בזנב כמו סטורן ויופיטר.

 מהכוכבים שבדלי, אלו שעל הכתף משפיעים כמו סטורן ומרקורי יחד עם אלו שביד השמאלית ובגלימה. אלו שבירכיים כמו מרקורי במידה רבה וכמו סטורן במידה פחותה, אלו אשר בזרם המים כמו סטורן ובמידה מסוימת כמו יופיטר.

מהכוכבים שבדגים, אלו אשר בראש הדג הדרומי מתנהגים כמו מרקורי וקצת כמו סטורן, אלו שבגוף כמו יופיטר ומרקורי, אלו שבזנב ובחוט הדרומי כמו סטורן ובמידה מסוימת כמו מרקורי, אלו אשר בגוף ובגב של הדג הצפוני כמו יופיטר ובמידה פחותה ונוס, אלו אשר בצד הצפוני של החוט כמו סטורן ויופיטר, והכוכב הבהיר שבקשר כמו מרס ובמידה מסוימת כמו מרקורי.

מהכוכבים הנמצאים בקונפיגורציות צפונית לזודיאק, הכוכבים הבהירים בדובה הקטנה (Ursa Minor ) בעלי איכות דומה לסטורן ובמידה פחותה לונוס. אלו שבדובה הגדולה (Ursa Major ) למרס, וקבוצת שערות ורוניקה (Coma Berenices ) מתחת לזנב הדובה לירח וונוס. הכוכבים הבהירים בדראקו (Draco ) לסטורן, מרס ויופיטר, אלו של קפאוס (Cepheus ) לסטורן ויופיטר, אלו שבשומר הדובים (Boötes ) למרקורי וסטורן, הכוכב הנקרא ארקטורוס לונוס ומרקורי, אלו שבהרקולס (Geniculator ) למרקורי, אלו שבנבל (Lyra, ) לונוס ומרקורי וכמותם גם אלו שבברבור (Cygnus). הכוכבים בקסיופיאה (Cassiopeia ) בעלי השפעה של סטורן וונוס, אלו שבפרסאוס (Perseus) של יופיטר וסטורן, הצביר שבקת החרב למרס ומרקורי, הכוכבים הבהירים בעגלון למרס ומרקורי, אלו שבנושא הנחש (Auriga) לסטורן ובמידה מסוימת לונוס, אלו שבנחש (Ophiuchus) לסטורן ומרס, אלו שבסגיטה (Sagitta) למרס ובמידה מסוימת לונוס, אלו שבנשר (Aquila) למרס ויופיטר, אלו שבדולפין (Delphinus) לסטורן ומרס, הכוכבים הבהירים שבסוס (Horse) למרס ומרקורי, אלו שבאנדרומדה (Andromeda) לונוס אלו שבמשולש (Triangulum) למרקורי.

 מהכוכבים שבמבנים דרומית לזודיאק, הכוכב הבהיר שבפה של הדג הדרומי (Piscis Australis) הוא בעל השפעה דומה לונוס ומרקורי, אלו שבלוויתן (Cetus), דומים לסטורן, מאלו שבאוריון (Orion), הכוכבים שעל הכתף דומים למרס ומרקורי, והכוכבים הבהירים האחרים דומים ליופיטר וסטורן, מהכוכבים שבארידנוס (Eridanus) הכוכב הבהיר האחרון הוא בעל השפעה דומה ליופיטר והאחרים דומים לסטורן, הכוכב בארנבת (Lepus) הוא כמו סטורן ומרקורי, מאלו שבכלב (Canis), זה הבהיר שבפה הוא כמו יופיטר ובמידה פחותה מרס והאחרים כמו ונוס, הכוכב פרוקריון הוא כמו מרקורי ובמידה פחותה כמו מרס, הכוכבים הבהירים בנחש מים קטן (Hydra) כמו סטורן וונוס, אלו שבגביע (Crater) דומים לונוס ובמידה פחותה ומרקורי, אלו שבעורב (Corvus) כמו מרס וסטורן, הכוכב הבהיר ארגו כמו סטורן ויופיטר, אלו שבקנטאור (Centaurus) בבלק של גוף האדם הם כמו ונוס ומרקורי, ואלו שבגוף הסוס הם כמו ונוס ויופיטר, הכוכבים שבזאב (Lupus) כמו סטורן ובמידה פחותה כמו מרס, אלו שבמזבח (Ara) דומים לונוס ובמידה פחותה למרקורי, והכובים שבכתר הדרומי (Corona Austrais) דומים לשבתאי ומרקורי.

אלו הן ההבחנות על השפעות הכוכבים שקיבלנו מאלו שקדמו לנו.

10. על השפעת העונות וארבעת הצירים

מארבעת עונות השנה: אביב, קיץ, סתיו וחורף, האביב  מוביל בלחות מאחר ופעפוע הקור כבר עבר והחום מתבסס, הקיץ מוביל בחום מאחר והשמש קרובה לזניט, סתיו ביובש מאחר והחום שנשאב בעונה החמה נגמר והחורף מוביל בקור מאחר והשמש רחוקה מהזניט. מהסיבה הזו למרות שאין התחלה טבעית לזודיאק מאחר והוא עגול, מניחים שהמזל שמתחיל ביום השיוויון האביבי, מזל טלה, הוא נקודת ההתחלה של כולם והופך את הלחות המוגברת של האביב לחלק הראשון של הזודיאק כאילו הוא היה יצור חי, וממשיך באותו הסדר עם שאר העונות, בגלל שבכל היצורים החיים, הגילאים הראשונים, כמו האביב, הם בעלי לחות רבה, הם רכים ועדיין עדינים. הגיל השני עד לאמצע החיים, הוא חם יותר, כמו הקיץ, השלישי שעבר את שיאו ובדרך להידרדרות, הוא בעל יובש מוגבר כמו הסתיו, והאחרון אשר מתקרב לפיזור, הוא קר יותר כמו החורף.

באותה המידה מארבעת הצירים של הגלגל שמהם נובעות הרוחות של הנקודות ההתחלתיות, המזרחי מצטיין ביובש בגלל שכאשר השמש נמצאת שם מה שנרטב בלילה מתחיל להתייבש והרוחות שנושבות משם הן ללא לחות והשפעת מיבשת. האזור לכיוון דרום הוא החם ביותר בגלל החום של מעבר השמש על רום שמים, ומאחר ומעבר זה קשור לנטיית העולם המיושב שלנו, נוטה יותר לדרום והרוחות הנושבות משם הן חמות ומדללות. האזור שבמערב הוא עצמו לח, מאחר וכאשר השמש שם, כל שהתייבש במהלך היום מתחיל להירטב וכך הרוחות שנושבות מחלק זה הן מרעננות ולחות. האזור הצפוני הוא הקר ביותר בגלל נטיית העולם המיושב שלנו, הוא הרחוק ביותר ממקור ייצור החום שהוא שיא השמש, או המקום הנמוך של השמש, והרוחות שנושבות משם הן קרות ומעבות בפעולתן.

הידע של עובדות אלו עוזר לאחד להגיע להבנה של טמפרטורה במקרה של האינדיבידואל לדוגמא. כי ברור שביחד עם תנאים כמו אלו, של עונות, גיל, או צירים יש שינוי תואם בפוטנציאל האפקטיבי של הכוכבים, ובמקרים שבהם התנאים תואמים להם האיכות שלהם טהורה יותר והם בעלי השפעה רבה, אלו אשר מחממים מטבעם, לדוגמא, בחום, ואלו אשר לחים מטבעם בלחות, בזמן שהתנאים הפוכים הכוח שלהם מדלדל ונחלש. כך שהכוכבים המחממים בזמנים הקרים והכוכבים הלחים בתקופות היובש חלשים יותר ובאופן דומה בכל המקרים האחרים לפי האיכות הנוצרת על ידי השילובים.

11. על מזלות שמשיים, שיוויוניים, יציבים ומשתנים

אחרי ההסברים הקודמים, השלב הבא הוא טבעם של המזלות של הזודיאק עצמם, כפי שהועברו אלינו על ידי המסורת. כי למרות שבאופן כללי הטמפרמנט שלהם מקביל לעונות המתרחשות בהם, איכויות מסויימות עולות מקרבתם לשמש, לירח ולפלנטות, כפי שנדגים בהמשך, קודם על ידי הכוח של המזלות עצמם לבדם, בראייה אבסולוטית ובראיית היחסים ביניהם.

ההבחנה הראשונה נעשית בין מה שנקרא מזלות שמשיים, שיוויוניים, יציבים ומשתנים. ישנם שני מזלות שמשיים, המרווחים הראשונים של °30 מהיום הארוך, מזל סרטן והראשון מהיום הקצר, מזל גדי, והם מקבלים את שמם ממה שקורה בהם. מאחר והשמש מתחילה כאשר היא במזלות אלו והופכת את  את התקדמותה על קו הרוחב וגורמת לקיץ בסרטן וחורף בגדי. שני מזלות נקראים שיוויוניים, האחד הוא הראשון מיום השיוויון האביב, מזל טלה והשני מתחיל ביום השיוויון הסתווי, מזל מאזניים וגם הם נקראים על פי מה שקורה בהם, מאחר וכאשר השמש נמצאת שם הימים והלילות שווים.

משאר שמונה המזלות, ארבעה נקראים יציבים וארבעה משתנים. המזלות היציבים: שור, אריה, עקרב ודלי הם אלו שעוקבים אחרי המזלות השמשיים והשוויוניים, והם נקראים כך מאחר וכאשר השמש נמצאת בהם הלחות, החום, היובש והקור של העונות שהתחילו במזלות הקודמים להם נוגעים בנו בצורה מוצקה יותר, אמנם מזג האויר לא מוגזם יותר בזמנים אלו, אלא שאנחנו רגילים להם וכך מרגישים את כוחם. המזלות המשתנים: תאומים, בתולה, קשת ודגים הם אלו שבאים אחרי המזלות היציבים ונקראים כך בגלל שהם בין המזלות השמימיים והשוויוניים לבין המזלות היציבים וחולקים בסופם ובתחילתם של שני המצבים של מזג האויר.

12. על מזלות זכריים ונקביים

 שוב, באותה הדרך שבה הקצו שישה מזלות לזכרי ולטבע היומי ומספר שווה לנקבי והלילי, הם מופיעים לסירוגין בסדר מאחר ויום תמיד צמוד ללילה ונקבה לזכר. עכשיו כשמזל טלה נלקח בתור נקודת ההתחלה מהסיבות שכבר הזכרנו, ומאחר והזכרי שולט ומחזיק במקום הראשון ומאחר והאקטיבי חזק יותר מהפסיבי, המזלות טלה ומאזניים נחשבים לזכריים ויומיים, וסיבה נוספת היא שקו המשווה השמימי שמצויר דרכם משלים את התנועה הראשונית והחשובה מכולן ביקום. המזלות שבאים אחריהם מתאימים כפי שאמרנו לסירוגין.

אך אותו הדבר נכון גם לסדר של המזלות הנקביים והזכריים, כאשר הזכרי מתחיל עם המזל הזורח. כמה מתחילים עם המזלות השמשיים עם מזל הירח מאחר והירח הוא מהיר יותר מכל האחרים, כך הם מתחילים את המזלות הזכריים עם המזל הזורח מאחר והוא המזרחי ביותר, כמה כמו קודם משתמשים בשיטת לסירוגין, וכמה מחלקים לפי רבעים שלמים ומקצים את המזלות של הבוקר והזכריים לאלו שנמצאים ברבע שבין האופק לבין רום שמיים ואלו אשר ברבע ההפוך לו מהאופק היורד ועד לרום שמיים תחתון, ואת שני הרבעים האחרים כנקביים וליליים. הם גם הצמידו תיאורים נוספים למזלות שמגיעים מצורתם. אני מתכוון ל:"ארבע-רגליים", "אדמתי", "מפקד", "פורה" ועוד כינויים נוספים. אלו , מאחר והסיבות להם והחשיבות שלהם מוסקת במישרין, אנחנו חושבים זאת למיותר לספרם, מאחר ואת האיכות המגיעה ממוסכמות אלו ניתן להסיק ביחס לתחזיות שבהן זה אכן יעיל.

13.על האספקטים של המזלות

מחלקי הזודיאק, אלו אשר מכירים אחד את השני הם אלו אשר נמצאים באספקט. אלו הם אלה שנמצאים במולות. הם מצרפים שתי זוויות ישרות, שישה מזלות ו-180 מעלות, אלו אשר בטריין (משולש), מצרפים אחד ורבע זוויות ישרת, ארבע מזלות ו-120 מעלות, אלו אשר נקראים ריבוע מצרפים זווית ישרה אחת, שלושה מזלות ו-90 מעלות ולסיום אלו אשר שוכנים במקום הסקסטייל, מצרפים שני שליש של זווית ישרה שני מזלות ו-60 מעלות.

להלן נלמד מדוע רק המרווחים הללו נלקחו בחשבון. ההסבר למולות ברור מאליו, מאחר והמזלות נפגשים על אותו קו ישר. אבל אם ניקח שני שברים ושני כיוונים חשובים ביותר במוזיקה, ואם השברים חצי ושליש ייושמו על המולות שמורכבת משתי זוויות ישרות, החצי יוצר את הריבוע והשליש יוצר את הטריין והסקסטייל. מהאספקטים הללו הטריין והסקסטייל נקראים הרמוניים מאחר והם מורכבים ממזלות דומים, או שהם כולם נקביים או שהם כולם זכריים, בזמן שריבוע ומולות הם לא הרמוניים מאחר והם מחברים מזלות שאינם מאותו המין.

14.על מזלות מצווים ומזלות מצייתים

באותו אופן השמות: "מצווים" ו"מצייתים" מתייחסים לחלוקות של הזודיאק אשר נספרות במרחק שווה ממזל השיוייון, איזה מהם שהוא יוצא, בגלל שהם זורחים בזמנים שווים והם מקבילים (equal parallels). מאלו, האחדים שבהמיספרה הקיצית נקראים מצווים, ואלו שבהמיספרה החורפית נקראים מצייתים, בגלל שהשמש הופכת את היום לארוך יותר מהלילה כשהיא בהמיספרה הקיצית וקצר יותר החורף.

15.על מזלות מביטים ומזלות בעלי כוח שווה

שוב אומרים שהחלקים שרחוקים מהמזל הטרופי, איזה שזה יוצא, שווים בכוחם כי כאשר השמש מגיעה אליהם הימים שווים ללילות והלילות לימים, וטווח השעות שלהם זהה. הם גם נקראים "מביטים" גם מהסיבות שצויינו וגם כי כל אחד מהחלקים זורח מאותו מקום ושוקע באותו המקום.

16. על מזלות מופרדים

"מופרדים" (Disjunct) ו"זרים" (alien) הם השמות שניתנים לחלוקות של הזודיאק שאין להם כלום במשותף ממה שנאמר קודם אחד עם השני. אלו הם אלה שלא שייכים לקבוצת המצייתים או מצווים, כך שיש להם כוח שווה ונוסף על כך, אין ביניהם אף אחד מארבעת האספקטים שתוארו לעיל: מולות, טריין, ריבוע או סקסטייל והם נמצאים בהפרדה או של מזל אחד או של חמישה מזלות. אלו שנמצאים מזל אחד ליד כאילו הם מוסטים אחד וכך למרות שהם צמודים וקשורים בזווית של אחת, ואלו אשר במרחק של חמישה מזלות מחלקים את הזודיאק לחלקים לא שווים, בזמן שהאספקטים האחרים נותנים תוצאות שוות.

17.על משכנן של הפלנטות

גם לפלנטות יש קשר לחלקים של הזודיאק, דרך מה שנקרא הבתים שלהם, משולשים, נעלות, טווח זמנים (term) ועוד. שיטת הבתים היא כלהן מאחר ומשנים עשר המזלות הצפוניים ביותר שקרובים ביותר לזניט ולכן מייצרים יותר חום וחמימות הם סרטן ואריה, ייעדו להם את את גרמי השמיים החשובים ביותר והם המאורות. כך שבבתים, אריה שהוא זכרי שייך לשמש, וסרטן הנקבי לירח. בהתאמה לזה הם הניחו שחצי המעגל בין אריה לגדי הוא שמשי והחצי מדלי לסרטן הוא ירחי. כך שבכל חצי עיגול ניתן להתאים מזל אחד לכל אחת מחמש הפלנטות כאילו הוא שלו, אחד עם אספקט לשמש והאחר לירח, בהתאמה לתנועתם המעגלית והייחודיות של טבעם. בנוגע לסטורן שהקור נמצא בו והפוך לחום, ושנמצא במסלול הרחוק ביותר מהמאורות ניתנו המזלות שנמצאים מול סרטן ואריה, שהם גדי ודלי, ומהסיבה הנוספת שמזלות אלו הם קרים וחורפיים, וגם האספקטים שהם יוצרים על הקוטר הם לא מיטיבים. ליופיטר שהוא מתון ונמצא תחת סטורן ניתנו המזלות ליד הקודמים, מנשבים רוח ופוריים, קשת ודגים שנמצאים באספקט משולש למאורות שהוא אספקט מיטיב והרמוני. הבא בתור, מרס, שהוא יבש מטבעו ונמצא בספירה מתחת ליופיטר ניתנו המזלות הסמוכים לקודמים, עקרב וטלה שטבעם דומה והם בהתאמה לאופי של מרס שהוא דיסהרמוני ומזיק, הם נמצאים בריבוע למאורות. לונוס, שהיא מתונה ומתחת למרס ניתנו שני המזלות הבאים בתור שהם מאוד פוריים, מאזניים ושור. הם שומרים על ההרמוניה של אספקט הסקסטייל, סיבה נוספת היא שונוס לא רחוקה מהשמש יותר משני מזלות בכל כיוון. לסיום ניתנו למרקורי, שלעולם לא נמצא רחוק מהשמש יותר ממזל אחד, והוא הקרוב ביותר למאורות המזלות הנותרים תאומים ובתולה שנמצאים ליד בתי המאורות.

18.על המשולשים

ההתאמה על משולשים היא כלהלן, עד כמה שהמשולש שווה הצלעות הוא ההרמוני ביותר, הזודיאק תחום על ידי שלושה מעגלים, מעגל קו המשווה (equinoctial ), ושני המעגלים הטרופיים ושנים עשר החלקים שלו מחולקים לארבעה ריבועים. הראשון מאלה שעובר בין טלה, אריה וקשת מורכב משלושה מזלות זכריים וכולל את ביתם של השמש, מרס ויופיטר. המשולש הזה ניתן לשמש ויופיטר מאחר ומרס לא שייך לחלק היום השמשי. השמש מקבלת עדיפות על המשולש הזה ביום, ויופיטר בלילה. בנוסף, מזל טלה קרוב יותר למעגל קו המשווה, אריה ליום הארוך ביותר וקשת ליום הקצר ביותר. המשולש הזה הוא צפוני בעיקרו מאחר ויופיטר חולק בשליטה בו ויופיטר הוא פורה ונושב רוח דומה לרוח הצפונית. אבל, בגלל הבית של מרס, המשולש סובל משילוב של רוח דרום מערבית מאחר ומרס גורם לרוחות אלו וגם בגלל שהוא שייך לחלק היום של הירח ויש לו איכות נקבית מערבית.

 המשולש השני, זה שעובר בין שור, בתולה וגדי מורכב משלושה ולכן ניתן לירח ולונוס, הירח שולט במהלך הלילה וונוס במהלך היום. מזל שור נמצא ליד המעגל הטרופי הקיצי, בתולה לקראת מעגל השיוויון וגדי לקראת המעגל הטרופי החורפי. המשולש הזה הוא בעיקרו דרומי בגלל הדומיננטיות של ונוס, מאחר וכוכב זה דרך החום והלחות שלו מייצר רוחות דומות, אבל למשולש יש גם רוחות דרום מערביות המגיעות מביתו של סטורן, מזל הגדי שנכלל בו הוא כולל גם רוחות דרום מזרחיות שסטורן מייצר והמנוגדות לטבע הרך, והוא קושר אותו לחלק היום של השמש.

 המשולש השלישי כולל את תאומים, מאזניים ודלי ומורכב משלושה מזלות זכריים, אין לו שום קשר למרס אלא לסטורן ולמרקורי בגלל הבתים שלהם. הוא ניתן להם כאשר סטורן שולט במהלך היום ומרקורי במהלך הליל. מזל תאומים נמצא בסמוך למעגל הטרופי הקיצי, מאזניים לקראת המעגל השיוויוני, ודלי לקראת המעגל הטרופי החורפי. המעגל בעל נטייה למזרח, בגלל סטורן, אבל יחד איתו יש גם רוחות צפון מזרחיות בגלל שחלק היום של יופיטר קשור לסטורן כאשר הוא יומי.

 המשולש הרביעי שעובר דרך סרטן, עקרב ודגים נשאר לפלנטה היחידה שנותרה, מרס, אשר קשור אליו דרך העקרב ויחד איתו בגלל חלק היום הלילי והאופי הנקבי של הכוכבים, שליטים נוספים הם הירח בלילה וונוס במהלך היום. סרטן הוא ליד המעגל הקיצי (חוג הסרטן), עקרב ליד החורפי ודגים ליד השיוויוני. מעגל זה הוא בעיקרו מערבי בגלל שליטת מרס והירח אבל נוסף לו השפעה דרום מערבית דרך ונוס.

19.על נעלויות

למה שנקרא נעלות של הפלנטות יש את ההסבר הבא. מאחר והשמש כשהיא בטלה היא עוברת לכיוון צפון וחצי הכדור הגבוה, ובמאזניים היא עוברת לכיוון דרום וחצי הכדור הנמוך, הם סימנו את השמש כנעלה במזל טלה, כי שם אורך היום מתארך וכך גם החום, במקביל מזל מאזניים הוא מקום המפלה של השמש מהסיבות ההפוכות.

סטורן, מקבל את המיקום שממול השמש, בדיוק כפי בבתים שהם שולטים בהם, כך שהוא נעלה במזל מאזניים ונפול במזל טלה. כי היכן שהחום מתגבר, הקור יורד, וההפך. ומאחר והירח כשהוא מגיע לצמידות במקום בו השמש נעלה, מזל טלה, מראה את אורו הראשון ומתחיל להגביר את אורו, ואת גובהו במשולש הראשון שבו הוא שולט כך הוא נעלה במזל שור וממול הוא נפול במזל עקרב.

בהמשך יופיטר אשר מייצר את רוחות הצפון הפוריות מגיע לצפון במזל סרטן ומביא את כוחו למלואו, הם סימנו את הסרטן כמקום בו יופיטר נעלה וממול את הגדי כמקום בו הוא נפול.

מרס, שטבעו הוא אש ונהיה יותר מזה במזל גדי, כי שם הוא נמצא בנקודה הדרומית ביותר, מקבל את מזל גדי כמקום בו הוא נעלה, בניגוד ליופיטר ולסרטן כמזל בו הוא נפול.

ונוס, שהיא מטבעה לחה ומגבירה את כוחה הטבעי אף יותר במזל דגים, כאשר האביב הלח מתחיל, מקבלת את מזל דגים כנעלות ואת מזל בתולה כמפלה.

מרקורי, מנגד, הוא יותר אוורירי ונעלה בבתולה ששם הסתיו היבש מודגש ונמצא במפלה במזל דגים.

20.על אופי הפרקים (Term)

בנוגע לפרקים (term) יש שתי שיטות שבהן משתמשים, האחת היא השיטה המצרית שמבוססת בעיקר על השליטה בבתים, השיטה השנייה היא השיטה הכשדית שמתבססת על השליטה בשלישונים (triplicity). עכשיו, השיטה המצרית של הפרקים המוסכמים לא משמרת את העקביות על הסדר או של מידה אינדיבידואלית. כי בראש ובראשונה בנוגע לסדר הם לפעמים נותנים את המקום הראשון לשליט הבית ולפעמים לשליטי השלישונים, ולפעמים לפי הנעלות. לדוגמא, אם זה נכון שהם הלכו לפי הבתים, מדוע הם נתנו את המקום הראשום במאזניים לסטורן ולא לונוס, ומדוע בטלה ליופיטר ולא למרס? ואם הם הולכים בדרך השלישונים מדוע הם נתנו למרקורי ולא לונוס את המקום הראשון בגדי? או אם מדובר בנעלות, מדוע לתת למרס ולא ליופיטר קדימות בסרטן? ואם הם מייחסים חשיבות לפלנטות שיש להם את הקרבה הכי גדולה, מדוע הם נתנו את המקום הראשון בדלי למרקורי, שיש לו רק משולש שם ולא לסטורן שהוא גם שליט הבית ושליט משולש? או מדוע הם נתנו למרקורי את המקום הראשון בגדי בכלל כשאין לו שום קשר לשלטון במזל? ניתן למצוא עוד דוגמאות כאלו בהמשך השיטה.

שנית, למספר הפרקים אין עקביות, כי המספר שמתקבל לכל פלנטה מחיבור הפרקים שלה בכל המזלות, בהתאמה לנאמר שנותנים לכל פלנטה שנים במהלך החיים, לא מהווה טיעון מקובל. אבל אם נסתמך על על המספר המתקבל מחיבור זה, בהתאמה לטיעון המצרים, הסכום יהיה שווה, למרות שהסכום בכל מזל בנפרד, משתנה במגוון דרכים, ובנוגע לטיעון הסופיסטי עליהם שמנסה לעשות שהזמנים המשוייכים לכל פלנטה בנפרד לפי סדר זריחתה בכל מזגי האוויר מגיע לאותו סכום, טיעון זה הוא טעות. כי, בראש ובראשונה הם הולכים בדרך המקובלת, המבוססת על קידום שווה הגדל עם הזריחה שלא קרוב בכלל לאמת. על פי הסכמה הזו מזל בתולה ומזל מאזניים על הקו המקביל (parallel) שעובר במצרים התחתונה, 38 1/3 זריחות ומזל אריה ומזל עקרב 35, והטבלאות מראות שאריה ועקרב זורחים יותר מ-35 פעמים ומזל בתולה ומזל מאזניים פחות. בנוסף, אלו שניסו לבסס את התיאוריה הזו גם לא הולכים בעקבות מס' הפרקים המוסכם ונאלצים לצאת בהצהרות מוטעות, ואפילו השתמשו באחוזים של אחוזים במאמץ להציל את ההיפותזה, אשר מראש כפי שאמרנו אינה נכונה. עדיין, אני נותן את הפרקים המוסכמים מהמסורת הקדומה כלהלן:

פרקים (Terms) לפי המצרים:

טלה: יופיטר = 6, ונוס = 6, מרקורי = 8, מרס = 5, סטורן = 5

שור: ונוס = 8, מרקורי = 6, יופיטר = 8, סטורן = 5, מרס = 3

תאומים: מרקורי = 6, יופיטר = 6, ונוס = 5, מרס = 6, סטורן = 6

סרטן: מרס = 7, ונוס = 6, מרקורי = 6, יופיטר = 7, סטורן = 4

אריה: יופיטר = 6, ונוס = 5, סטורן = 7, מרקורי = 6, מרס = 6

בתולה: מרקורי = 7, ונוס = 10, יופיטר = 4, מרס = 7, סטורן = 2

מאזניים: סטורן = 6, מרקורי = 8, יופיטר = 7, ונוס = 7, מרס = 2

עקרב: מרס = 7, ונוס = 4, מרקורי = 8, יופיטר = 5, סטורן = 6

קשת: יופיטר = 12, ונוס = 5, מרקורי = 4, סטורן = 5, מרס = 5

גדי: מרקורי = 7, יופיטר = 7, ונוס = 8, סטורן = 4, מרס = 4

דלי: מרקורי = 7, ונוס = 6, יופיטר = 7, מרס = 5, סטורן = 5

דגים: ונוס = 12, יופיטר = 4, מרקורי = 3, מרס = 9, סטורן = 2

 21. לפי הכשדים

השיטה של הכשדים מורכבת מרצף, פשוט ומתקבל יותר על הדעת אבל לא כל כך עצמאית ביחס לשליטה על המשולשים והמידתיות, אבל עדיין אפשר להבין אותם גם בלי דיאגרמה. במשולש הראשון: טלה, אריה וקשת שיש להם את אותה החלוקה במזלות כמו אצל המצרים, שליט המשולש – יופיטר הוא הראשון שמקבל פרק, אחריו השליט של המשולש הבא שהוא ונוס, אחריו שליט המשולש של התאומים – סטורן ומרקורי ולבסוף שליט המשולש האחרון שהוא מרס. במשולש השני, שור, בתולה וגדי שיש לו שוב את אותה החלוקה לפי מזלות, ונוס היא הראשונה ואחריה סטורן, ושוב מרקורי, אחריהם מרס ולבסוף יופיטר. אותו הסדר ממשיך גם לשני המשולשים הבאים. משני השליטים של אותו המשולש: סטורן ומרקורי, ביום סטורן מקבל את המקום הראשון ובלילה מרקורי. מספר המעלות המשוייך לכל אחד גם הוא פשוט. הוא מסודר כך שמס' הפרקים של כל פלנטה הוא מעלה אחת פחות מהפרק הקודם בסדר יורד, תמיד מתחילים ב – 8°, הפרק השני הוא 7°, השלישי 6°, הרביעי 5° והאחרון 4° וכך יש לנו את 30° של המזל. במקרה הזה סטורן מקבל הוא 78 ביום ו-66 בלילה, יופיטר 72, מרס 69, ונוס 75, מרקורי 66 ביום ו-78 בלילה ויש לנו 360 מעלות.

עכשיו מהנ"ל אלו שהגיעו אלינו מהשיטה המצרית הם מומלצים יותר גם בגלל הדרך שבה הם נאספו על ידי הכותבים המצריים ונחשבו כראויים לרישום וגם בגלל שהמעלות של הפרקים הללו מתאימים למפות שהם נתנו בתור דוגמאות.  אבל מאחר וכותבים אלו לא מסבירים את הסידור על המספור שלהם, כשלונם בהסכמה על מערכת אחת מעלה חשד ונושא לביקורת. אבל לפני זמן מה נתקלנו בכתב יד פגום ברובו שכולל הסבר טבעי ועקבי של המספור והסדר שלהם ובאותו הזמן המעלות שצוינו במפות הלידה ובסיכום היו בהסכמה עם הטבלאות של הקדמונים. הספר היה ארוך ומלא בהסברים ומצבו הפך את הקריאה לקשה כך שהיה לי קשה לתפוס את הרעיון הכללי, למרות העזרה שהיתה לי עם הטבלאות של הפרקים שהיו במצב טוב יותר כי הם היו בסוף הספר. בכל מקרה, הסכמה הכללית של שיוך הפרקים היא כלהלן, ובה נלקחים בחשבון הסדר שלהם בכל מזל, הנעלות שלהם, השלישונים והבתים.

כי, באופן כללי, הכוכב שיש לו שני חיזוקים בדרך זו באותו המזל נמצא במקום הראשון, אפילו אם הוא מזיק. אבל, כאשר התנאי הזה לא מתקיים, הפלנטות המזיקות נמצאות תמיד במקום האחרון, והפלנטה הנעלה במקום הראשון, אחריה השליט של השלישון ואז שליט הבית לפי סדר המזלות. ושוב, אלו שיש להם שני מקומות בהם הם שולטים מועדפים במקום בו יש להם עדיפות באותו המזל. מאחר ואנחנו לא משייכים פרקים למאורות, מזל סרטן ומזל אריה, בתיהם של השמש והירח משוייכים לכוכבים המזיקים מאחר ואין להם ייצוג מספק בסדר, מזל סרטן למרס ומזל אריה לסטורן, ובאלו הסדר הנכון להם נשמר. בנוגע לפרקים, כאשר לא מוצאים אף כוכב עם שתי זכויות, או במזל עצמו או באלו ששייכים לאותו רביע, משייכם לכל אחד מהמיטיבים: יופיטר וונוס 7°, ולמזיקים: סטורן ומרס 5° לכל אחד, ולמרקורי שהוא משותף 6°, כך שהסכום הכולל הוא 30°. אבל מאחר ולכמה יש שתי זכויות כי הרי ונוס לבדה שולטת בשלישון של שור והירח לא משתתף בפרקים, נותנים לכל אחד במקרה כזה, אם זה באותו המזל או במזל הבא בתוך הרביע מעלה אחת נוספת, את אלו סימנו בנקודות. את המעלות שהוספנו לאלו שיש להם זכות כפולה אנחנו נוריד מהאחרים שיש להם רק אחת ובאופן כללי מסטורן ומיופיטר שזזים לאט יותר. הפרקים הם כלהלן:

פרקים (Terms) לפי תלמי:

טלה: יופיטר = 6, ונוס = 8, מרקורי = 7, מרס = 5, סטורן = 2

שור: ונוס = 8, מרקורי = 7, יופיטר = 7, סטורן = 2, מרס = 6

תאומים: מרקורי = 7, יופיטר = 6, ונוס = 7, מרס = 6, סטורן = 4

סרטן: מרס = 6, יופיטר = 7, מרקורי = 7, ונוס = 7, סטורן = 3

אריה: יופיטר = 6, מרקורי = 7, סטורן = 6, ונוס = 6, מרס = 5

בתולה: מרקורי = 7, ונוס = 6, יופיטר = 5, סטורן = 6, מרס = 6

מאזניים: סטורן = 6, ונוס = 5, מרקורי = 5, יופיטר = 8, מרס = 6

עקרב: מרס = 6, ונוס = 7, יופיטר = 8, מרקורי = 6, סטורן = 3

קשת: יופיטר = 8, ונוס = 6, מרקורי = 5, סטורן = 6, מרס = 5

גדי: ונוס = 6, מרקורי = 6, יופיטר = 7, סטורן = 6, מרס = 5

דלי: סטורן = 5, מרקורי = 6, ונוס = 8, יופיטר = 5, מרס = 5

דגים: ונוס = 8, יופיטר = 6, מרקורי = 6, מרס = 5, סטורן = 5

 22. על מקומות ומעלות

היו כאלה שחילקו את השליטה עוד יותר והשתמשו במינוח של "מקומות" ו"מעלות" כחלק השנים עשר של מזל, או

2 1/2°, הם שייכו את השליטה עליהם למזלות לפי הסדר. אחרים הולכים בדרכים לא הגיוניות אחרות והם משייכים את כל אחת מהמעלות מההתחלה לכל פלנטה בכל מזל בהתאמה לסדר הפרקים של הכשדים. אנחנו לא נתייחס לטיעונים אלו שהם סבירים אבל לא טבעיים. אבל כן נתייחס לשיוכים שיש להם הגיון שהתחלת המזלות מנקודות השיוויון ונקודות ההיפוך, כי הכותבים ברורים בנושא וגם כי בדקנו ומצאנו שטבעם, כוחם והתאמתם נובעים מנקודות ההיפוך והשוויון ולא משום מקור אחר. כי אם מניחים שההתחלה היא בנקודות אחרות, לא נוכל להשתמש בטבעם של המזלות לחיזוי, או שנטעה כי המרווחים בזודיאק שבהם הכוח ננטע בכוכבים יעברו לאחרים ולא יתאימו.

23. על פנים (faces), מרכבות ועוד

אלו הם ההתאמות הטבעיות של הכוכבים והמזלות של הזודיאק. הפלנטות נמצאות בפנים המתאימות כאשר פלנטה אינדיבידואלית שומרת על אותו אספקט לשמש או לירח שיש לבית שלה עם הבתים שלהם. לדוגמא, כאשר ונוס נמצאת בסקסטייל לאחד המאורות והיא נמצאת מערבית לשמש ומזרחית לירח בהתאמה לסדר הבתים שלהם. נאמר עליה שהיא נמצאת במרכבה שלה ובתר שלה וכדומה כאשר יש לה התאמה בשתיים או יותר מהדרכים והמקומות שבהן הם נמצאים, כי אז כוחן מתגבר ונהיה אפקטיבי יותר על ידי ההתאמה והשיתוף פעולה של מקומם הדומה של המזלות שבהם הם נמצאים. הם אומרים שהם "שמחים" כאשר אפילו אם למזלות אין התאמה לפלנטות, עדיין יש להם את ההתאמה לפלנטות מאותו חלק היום. במקרים אלו הסימפטיה מגיעה בצורה פחות ישירה. הם עדיין חולקים את ההתאמה באותה הדרך, ולהיפך כאשר הם נמצאים במקומות זרים להם השייכים לחלק היום ההפוך, הם נהיים משותקים בגלל שהטמפרמנט אשר עולה מאי ההתאמה של המזלות מייצר טבע שונה ומדולל.

24. על התקרבות, התרחקות וכוחות נוספים

באופן כללי, אלו אשר מקדימים נקראים "מתקרבים" (apply) לאלו אשר באים אחריהם, ואלו אשר באים אחריהם ו"מתרחקים" (separated) מהקודמים, כאשר הטווח הוא לא גדול. יחס כזה קיים כאשר יש צמידות או אחד מהאספקטים המסורתיים, אבל רק כאשר גרמי השמיים נמצאים באותו הצד האקליפטי. במקרה של התקרבות או התרחקות על ידי אספקט, יישום זה הוא מיותר, כי כל הקרניים תמיד נופלות ומתכנסות לכל הכיוונים באותה הנקודה שהיא מרכז כדור הארץ.

מכל זה, קל לראות שהאיכות של כל כוכב צריכה להיבחן ביחס גם לאופי הטבעי שלו והמזל בו היא נמצאת, או באותה המידה מאופי האספקט שיש לה לשמש ולצירים בדרך שאותה הסברנו. כוחם נקבע בראש ובראשונה מהעובדה שאו שהם מזרחיים ולכן מוסיפים לתנועתם הנכונה כי אז הם חזקים ביותר, או שהם מערביים ותנועתם איטית יותר שאז כוחם נחלש. שנית, כוחם נקבע על פי מיקומם ביחס לאופק, כי הם חזקים יותר כאשר הם ברום שמיים או מתקרבים לשם, ואחר כך כאשר הם בדיוק על האופק או בבתים הקבועים, כוחם גדול יותר כאשר הם במזרח ונחלש כאשר הם נמצאים בשיאם מתחת לכדור הארץ או נמצאים באספקט למזרח, אם אין להם שום אספקט למזרח הם לחלוטין חסרי כוח.

3 מחשבות על “האסטרולוגיה של תלמי – ספר 1”

    • כבר בשלב של תלמי האסטרולוגיה הייתה קיימת אלפי שנים. הספר שלו הוא הסיכום של מה שהיה ידוע אז בתרבות ההלניסטית לגבי האסטרולוגיה. כבר הוא מדבר על עתיקים שקדמו לו מאזור מסופוטמיה ועל האסטרולוגיה של הכשדים ושל המצרים שהיו לה הדגשים קצת אחרים מההלניסטית.

      הגב

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

עוד מאמרים